Nick en Rick ook op schot in Zaandijk

22 april 2024 19:30

Nick Visser en Rick Waal dirigeren SV De Rijp 1 naar de periodetitel. Daar lijkt het althans op. Het tweetal heeft samen 35 treffers achter hun naam staan. Ook in Zaandijk hadden beiden weer een groot aandeel in de 0-4 overwinning: Nick twee goals, Rick een.

Vooral Nick Visser is natuurlijk elk seizoen weer een fenomeen. Onmisbaar nog steeds voor het eerste elftal. De teller staat voor hem inmiddels op 21 uit 17 duels. In de bekercompetitie maakte hij ook nog eens vijf doelpunten. Het duo Nick en Rick wilde weleens kijken wie dit seizoen de meeste doelpunten ging maken. Heimelijk spraken ze toch een soort tweestrijd af. Nick miste twee van de twintig wedstrijden door een knieblessure. Het uitduel met Hauwert liet hij aan zich voorbij gaan. “Ik heb best wel een belangrijke baan in ons hotel in Amsterdam”, legde hij in de kantine van Zaandijk uit. “Daar kan ik op zondag niet altijd gemist worden. Daarom dacht ik: deze wedstrijd kunnen ze nog wel zonder mij. Zie ik op de app twee keer de naam van Rick Waal als doelpuntenmaker voorbij komen. Werd ik toch een beetje onrustig van.”

Maar Rick heeft zich erbij neergelegd dat hij met veertien tegen 21 goals Nick Visser niet meer gaat inhalen. “Geen probleem, we zijn samen nu al goed voor 35 doelpunten, dat is toch mooi”, reageert hij enthousiast. De middenvelder is toch wel een van de revelaties van dit seizoen. Rick was altijd een hardwerkende voetballer, sloeg geen training over, maar speelde in de wedstrijden niet vaak een rol betekenis. Dit seizoen is zijn doorbraak en blijkt hij ook een neusje voor de goal te hebben, zoals dat heet. Al zal het niveau van de Vierde Klasse in zijn voordeel werken.

Nick Visser had zichzelf voor dit seizoen 27 competitiedoelpunten ten doel gesteld. Grinnikend: “Met zo’n aantal kunnen ze niet meer om me heen, dacht ik. Dan moeten ze me eindelijk een keer Speler van het Jaar maken. Maar het wordt moeilijk om het nog te halen. Hoewel, 25 of 26 moet wel lukken.”

Geen speler in de regio was zo doeltreffend als Nick. Met 21 goals achter zijn naam zou hij door de puntentelling vierde staan op de topscorerslijst van het Noordhollands Dagblad. Maar de regionale krant heeft een streep getrokken bij wedstrijden van de Derde Klasse en bericht niet meer over de afdelingen die daaronder vallen. Hoewel de editie in West-Friesland hierop weer een uitzondering maakt. Zo wordt heel voetbalminnend De Rijp doodgezwegen. Kennelijk kan het NHD zich dat permitteren.

De Rijpers die Nick Visser niet wekelijks kunnen zien schitteren blijven zo verstoken van informatie over zijn prestaties. Los van het rendement dat hij levert, oogt hij in de herfst van zijn voetballoopbaan fit als een hoentje. “Het aanvallende spel dat onze trainer Martin de Groot voor ogen staat, bevalt mij wel”, verklaart hij. “Het is voor mij lekker voetballen. En ik krijg steeds meer goede ballen. Ook omdat linksbuiten Stijn Deitmers vaker naar binnen trekt zodat ik met hem kan combineren.”

Bij Zaandijk, dat ondanks de nederlaag met zanger Dennis Schaper een feestje vierde vanwege Super Sunday, bleek opnieuw hoe het voetbal leeft in De Rijp. Er was weer een groot aantal meegereisde bezoekers uit het dorp. Onder hen ook Heracles-ster Jizz Hornkamp die op zijn vrije dag wat oude vrienden wilde bekijken. Hij zag Nick al vroeg in de wedstrijd de score openen. Een schot van Stijn kon de doelman van Zaandijk niet goed verwerken en Nick was er razendsnel bij om in de rebound te scoren. Ruim twintig minuten later nam de clubtopscorer ook de 0-2 voor zijn rekening door uit een moeilijke hoek de bal in het net te schuiven.

De Walvisvaarders waren scherp in de duels en bijzonder effectief voor het doel van de tegenstander. Brian Rijnbout veroverde veel ballen en begint steeds meer een complete linksback te worden. Verder zat het ook niet tegen met een bal op de paal van het doel van Jos Timmer en eentje die via de lat weer het veld in stuiterde tijdens de tweede helft. Maar de overwinning was toen al vrijwel veilig gesteld. Een krullend schot van Stijn Deitmers, die Milko Laan naar de rechterflank heeft verdreven, betekende 0-3. “Ik stond al een tijdje droog en ben blij met dit doelpunt. Ik had ook nog twee assists, prima toch?”, aldus Stijn. Het slotakkoord was voor Rick Waal na een assist op de achterlijn van zijn ‘tegenstrever’ Nick. Er was daardoor ook nog gelegenheid voor het debuut van de achttienjarige Coen Klijn.

SV De Rijp voert nu de ranglijst aan om de tweede periode. Cruciaal is zondag de wedstrijd tegen Rood-Wit Zaanstad, ervan uitgaande dat Sint George kampioen wordt. Rood-Wit heeft een punt minder, maar al wel een wedstrijd meer gespeeld. De aanvallers van De Rijp zijn er klaar voor.

Erik Oudshoorn.

Zaandijk-SV_De_Rijp_21-04-2024_Coen_Klijn.jpg
Coen Klijn maakte zijn debuut tegen Zaandijk

Zaandijk-SV_De_Rijp_21-04-2024_Brian_Rijnbout.jpg