Ook onbevredigend gelijkspel tegen Sint George

25 maart 2024 19:15

Vooraf was SV De Rijp 1 meer dan normaal erop gebrand af te rekenen met koploper Sint George. Dat zou immers de afstand met de top verkleinen. In weerwil van alle goede bedoelingen kwam het team van trainer Martin de Groot niet verder dan een gelijkspel: 1-1.

De wind speelde beide teams parten tijdens het duel aan de Jan Ploegerlaan. In de eerste helft was het vooral SV De Rijp dat daarmee te kampen had. Sint George zorgde voor hachelijke situaties voor het doel van Jos Timmer. De sluitpost voorkwam met een aantal uitstekende reddingen dat de lijstaanvoerder het duel al in de eerste helft besliste. Een save na een bal op de lat, maar ook een keer een katachtige reactie in een een-tegen-een-duel. Het bleef bij 0-1, een doelpunt van Lars Hoebe die een voorzet achter zijn standbeen verlengde.

SV De Rijp was niet in staat een goede opbouw te verzorgen tegen de wind in. Te veel ballen werden over lange afstand naar voren afgevuurd. Ons vlaggenschip creëerde eigenlijk maar een kans die niet werd benut door clubtopscorer Nick Visser. Slechts rechtsbuiten Arnout van Oers had een goede controle over de bal.

In de tweede helft een heel ander wedstrijd. Toen ging De Rijp wel op het middenveld met driehoekjes combineren. En kwamen de kansen vanzelf. Al in de 57ste minuut had Nick de gelijkmaker op de schoen na een voorzet van Arnout. De 1-1 kwam acht minuten later uit een curieuze spelsituatie. Nick werd in het zestienmetergebied in zijn rug gelopen en tegen de grond gewerkt. De verder goed leidende arbiter Vonk liet meteen weten dat het in zijn ogen geen overtreding was. Het spel ging dus verder. Robbert Waal schoot op doel, maar zijn broertje Rick werkte de bal uiteindelijk met een flitsende actie in het doel. “Robbert had eigenlijk al moeten scoren”, meende Rick achteraf grinnikend. “Dit was mijn tiende goal van het seizoen maar omdat we niet wonnen, heb ik er weinig plezier van.”

De irritante doelman van Sint George bleef nog lang roerloos op het veld liggen. “Hij dacht het doelpunt ongedaan te maken en een vrije trap te krijgen”, vermoedde Rick Waal. “Maar ik heb hem totaal niet geraakt.” De luidruchtige sluitpost zorgde nog verschillende keren voor een onderbreking door over de reling te klimmen om een bal van een ander veld op te halen. Achteraf bleek dat succesvol, want Vonk had weinig trek veel langer door te laten spelen met het slechte weer. Nick had na een voorzet van Brian Rijnbout nog een kans de winnende treffer te maken, maar de bal viel niet goed. Een scrimmage leverde niets op en Robbert loste een goed schot van afstand. Maar het bleef 1-1 en daarmee kon De Rijp zich niet tevreden stellen.

Het resultaat in dit treffen was voor De Rijp het tiende gelijkspel dit seizoen. Opzienbarender is het aantal wedstrijden zonder nederlagen: vijftien! Na het verlies bij De Valken op 1 oktober heeft SV De Rijp geen wedstrijd meer verloren. Het is misschien wel een record, maar je koopt er weinig voor als je op de ranglijst op de vijfde plek staat. Trainer Martin de Groot is er echter van overtuigd dat de Walvisvaarders bij de top drie eindigen en de nacompetitie bereiken. In de resterende zeven duels zal dan ook met de concurrenten Zaandijk en Rood Wit Zaanstad afgerekend moeten worden.

Erik Oudshoorn.