Late triomf in Onderdijk

6 februari 2024 19:15

Rond die knotsgekke tachtigste minuut zag het er even naar uit dat SV De Rijp 1 zijn vijfde gelijkspel op rij zou boeken. Maar uiteindelijk werd het kwaliteitsverschil met Strandvogels toch in een 2-4 zege uitgedrukt. Het was de eerste overwinning sinds 26 november (Zaandijk 4-1).

Perfectionist als hij is, kon trainer/coach Martin de Groot niet tevreden zijn. Te veel spelers hadden zich in zijn ogen niet aan de opdracht gehouden. Volgens De Groot had Strandvogels nooit de kans mogen krijgen om twee keer te scoren. En dat gebeurde toch in de tweede helft. Het was dat het antwoord steeds razendsnel en goed kwam, anders zou dit duel weer duur puntenverlies hebben opgeleverd.
De Groot vond dat de linkervleugelverdediger Brian Rijnbout geen grootste wedstrijd speelde. Toch moest hij ook bekennen dat het gevaar bij De Rijp vaak van de linkervleugel kwam, daar waar Brian en Stijn Deitmers een mooi verbond hebben gesloten en elkaar goed aanvoelen. De jonge back had bij het verdedigen ook nog in de rechtsbuiten van Strandvogels een van de beste spelers van het veld tegenover zich.

In de eerste helft leken de Walvisvaarders een makkelijke middag tegemoet te gaan. Matthijs Zijp lanceerde met een fraaie pass de teruggekeerde Milko Laan die voor gaf en Rick Waal drukte feilloos af. De ban was gebroken in die 22ste minuut, De Rijp had een flink veldoverwicht maar vervolgens haperde de motor voorin. De echte killersmentaliteit ontbrak daar ook. De uitstekende doelman Edwin Hoogland bleef gemakkelijk overeind, al had hij een keer geluk toen een inzet van Stijn van de lijn werd gehaald.

Na rust ging Strandvogels proberen langszij te komen. Persoonlijke duels gingen vaak verloren. Doelman Jos Timmer kreeg steeds meer te doen. Tot hij in de zeventigste minuut volkomen werd verrast door een vrije trap van Merlijn Weel die net over de middenlijn de bal met een afstandsschot onder de lat mikte. De verdedigende middenvelder van de Keuters kreeg sowieso veel ruimte om te strooien met passes. Maar tien minuten later kwam de Rijp weer op voorsprong toen Brian de achterlijn haalde en voorgaf op Nick Visser die al in de vierde minuut de aan een hamstring geblesseerde Ricardo Stam had vervangen.

Het was de memorabele tachtigste minuut. De aftrap was koud genomen of Strandvogels kreeg een strafschop. Deze werd feilloos benut: 2-2. Maar ook voor de ploeg uit Onderdijk was de vreugde van korte duur. Na een inzet van Rick Waal kon Nick zijn tweede treffer aantekenen (2-3). Drie goals in twee minuten. De mooiste aanval was de 2-4. Stijn gaf een slim passje op Brian en Rick maakte de klus na een zaalvoetbalcombinatie voor het doel af.

De aanvallende middenvelder beleeft een mooi seizoen. Sinds deze wedstrijd heeft Rick acht treffers achter zijn naam staan. Hij is de tweede topscorer na Nick. “En die ga ik inhalen”, zei hij lachend in de kantine aan de boorden van het IJsselmeer. “Ik had mezelf opgedragen om dit seizoen tien goals te maken. Dat moet gemakkelijk lukken.” Rick was altijd al een harde werker in het veld, maar dit seizoen weet hij dat ook te koppelen aan goed voetbal. “De eerste wedstrijd begon ik nog als reserve, hè”, geeft hij aan dat De Groot niet direct een basisspeler in hem zag. “Ik moet achter de spitsen voor diepte in ons spel zorgen. Vorige week werd ik vanwege de rode kaart van Tim Deitmers om tactische redenen gewisseld. Daar baalde ik direct van. Zover is het al.”

Erik Oudshoorn.