De Rijp stijgt met stip ondanks gelijkspel

16 januari 2024 11:15

Vooraf was duidelijk wat erop het spel stond. Bij verlies zou SV De Rijp 1 op zeven punten komen van tegenstander en koploper Sint George, bij winst op één. De marge bleef vier na het 1-1 gelijkspel, maar ondanks het ene puntje steeg het team van trainer Martin de Groot wel met stip van de zesde naar derde plek op de ranglijst.

Met nog veertien duels te gaan heeft het echter nauwelijks zin om naar de stand te kijken in de Vierde Klasse B. Vier ploegen hebben bovendien zeventien punten. Eronder staan teams met minder wedstrijden gespeeld die daar overheen kunnen gaan. Tot en met de tiende plek zit alles heel dicht bij elkaar.

Maar de Walvisvaarders realiseerden zich ook wel dat een nederlaag je ver terug kan werpen, zeker als je een van de eerste drie plekken als doelstelling hebt. Op het zware knollenveld in Spierdijk had SV De Rijp het moeilijk in de eerste helft. De tegenstander speelde met een enorme bezieling. Sint George had in de net zestienjarige (!) Jannes Kuiper bovendien een absolute uitblinker die de defensie handenvol werk bezorgde. Als een van de twee spitsen kon de tiener heerlijk zwerven, snelheid maken, tegenstanders uitkappen en kansen creëren. De soppige, zware grasmat leek hem niet te deren. Sierlijk gleed hij over de groene pollen.

Desondanks kwam De Rijp bij een van de schaarse uitvallen op voorsprong. Stijn Deitmers speelde Rick Waal aan, die koelbloedig de bal in het net schoof. Dat was in de negende minuut. Het duurde tot kort voor rust dat Rick opnieuw in scoringspositie kwam, maar toen trapte hij de bal naast het doel. Ondertussen was Sint George rond de dertigste minuut op gelijke hoogte gekomen. Bij een scrimmage in het zestienmetergebied kwam de bal even stil te liggen en werd vervolgens onhoudbaar ingeschoten voor doelman Jos Timmer door…Jannes Kuiper.

In de tweede helft kreeg De Rijp steeds meer controle over de wedstrijd. Een vrije trap van Stijn werd door de doelman van Sint George net onder de lat over het doel getikt. Gelegenheidsspits Ricardo Stam maakte een buitenspeldoelpunt en was nog een keer dicht bij een treffer doen hij al glijdend voor het doel net niet bij de bal kwam. Alleen dode spelmomenten bezorgden De Rijp nog wat problemen. Bij een corner kopte Brian Rijnbout op zijn eigen paal.

Gezien de omstandigheden kon De Rijp leven met een punt. Stijn Deitmers was een van de betere spelers bij de roodwitten. Linksbuiten is zeker niet zijn ideale plek, maar hij begint het wel steeds beter in te vullen in samenwerking met linksback Brian die hij met steekballen een paar keer prima aanspeelde. Stijn lijkt dit seizoen serieuzer dan ooit en dat betaalt zich uit. De Groot: ‘Stijn speelde prima. Maar nu moet hij dit vasthouden en niet denken dat hij er is na een goede wedstrijd.’

Jos Timmer keepte als vervanger van de geschorste Leon Commandeur vrijwel foutloos. Met name bij hoge ballen voor zijn doel greep hij steeds goed in. De twee doelmannen ontlopen elkaar weinig. Het lijkt of Jos zijn kans nu weer wil grijpen om vaste waarde te worden. En verder maakte ook Piet Blokdijk, terug op zijn oude positie als centrale verdediger, een sterke indruk. Ondanks het feit dat hij niet helemaal vrijuit ging bij de tegentreffer.

Langzamerhand komt De Rijp eindelijk op volle oorlogssterkte. Terug van vakantie is Milko Laan straks weer inzetbaar. Thom Rijser was hersteld van een blessure, maar werd afgelopen week ziek en bleef aan de kant. Tegen en in Ilpendam is hij zondag beschikbaar. En dan zal wellicht ook clubtopscorer Nick Visser weer van de partij zijn. Het wordt nog een interessante tweede seizoenshelft.

Erik Oudshoorn.