De Rijp worstelt met natuurgras

20 november 2023 13:45

SV De Rijp 1 thuis op kunstgras of in een uitduel op een zwaar natuurgrasveld in West-Friesland, dat is nog een wereld van verschil. Een week eerder kreeg Hauwert met 9-0 een pak slaag op de plastic sprieten aan de Jan Ploegerlaan, zeven dagen later bleek MOC een moeilijk te nemen hindernis op een zompige groene weide: 1-1.

‘Er is nog niets aan de hand’, zei trainer Martin de Groot achteraf. Maar dan doelde hij vooral op de ranglijst. Aangezien concurrenten als ALC (1-2 van Ilpendam) en Zaandijk (3-0 bij Rood-Wit Zaanstad) verloren, blijft zijn team op slechts drie punten van koploper De Valken met een wedstrijd minder gespeeld. Al is dat als nummer 6. Wat meer zorgen baart is de machteloosheid van de Walvisvaarders op moeilijk bespeelbaar natuurgras. Dat bleek eerder dit seizoen al bij De Valken: 4-2 nederlaag. De Groot becijferde dat er nog drie van dit soort duels volgen. ‘Maar de komende drie wedstrijden spelen we op kunstgras. Daarna zien we wel waar we staan.’

Te veel spelers lieten het bij Midwoud Oostwoud Combinatie afweten. Slechts de vleugelverdedigers Brian Rijnbout (links), Piet Blokdijk (rechts) en middenvelder Rick Waal vormden een uitzondering. Piet nam volgens De Groot weer, zoals een routinier het betaamt, het voortouw. Maar verder ging het over de as in de opbouw moeizaam. De middenvelders leken wel te struikelen over het hoge gras dat vanwege de regen niet was gemaaid. ‘Ik weet niet wat ik had’, zei verdedigende middenvelder Robbert Waal zelfkritisch. ‘Niets lukte mij vandaag’. Hij leed veel balverlies en verloor de nodige duels. Een week eerder was hij nog een van de uitblinkers tegen Hauwert.

Maar hetzelfde kon gezegd worden van meer spelers. Ook de vleugelaanvallers kwamen niet uit de verf. In het eerste kwartier van de wedstrijd moest het hele elftal wennen aan het veld, in het eerste kwartier van de tweede helft liet het zich te gemakkelijk terugdrukken door de tegenstander. De Rijp kwam de kleedkamer uit met een 1-0 voorsprong. In de 24ste minuut brak Brian Rijnbout weer een keer goed door op links en uit zijn voorzet scoorde Nick Visser bij de eerste paal. Zijn achtste goal van dit seizoen.

Maar gebrek aan concentratie en inzet werd direct na de pauze afgestraft door een tegengoal. Die klap kwamen de Walvisvaarders, weliswaar aangemoedigd door weer een grote schare hondstrouwe supporters, niet meer te boven. Alleen Nick had in de slotfase nog de drie punten kunnen afdwingen. Zijn inzet ging echter naast. Vermeldenswaardig was ook nog een vrije trap van Stijn Deitmers die maar net over de lat scheerde.

Aan de andere kant had MOC een keer voor rust op de paal geschoten en ook over de hele wedstrijd verschillende kansen gehad. In de eerste minuut lag de bal zelfs al op de stip. Grensrechter Martin Effting wist scheidsrechter Van Tunen te overtuigen dat de overtreding buiten het strafschopgebied was gemaakt. Vertrapte herfstbladeren hielpen hem daarbij. De 75-jarige Van Tunen (!) floot niet echt een slechte wedstrijd, maar in de tweede helft ging de vermoeidheid een rol spelen en duurde het minutenlang voordat er werd gefloten voor spelhervattingen. Die tijd werd er uiteraard niet bijgeteld. Ook dat is de KNVB en Vierde Klasse.

Het zou De Groot zeer welkom zijn als hij weer eens over een complete ploeg kan beschikken. Het zijn nog steeds sterkhouders die ontbreken. Thom Rijser wordt met zijn acties node gemist op het middenveld. Zijn buikspier/liesblessure lijkt hem tot na de winterstop aan de kant te houden. Ook rechtsback Beau van Leeuwen is voorlopig nog niet fit. En linksbuiten Milko Laan leek na een beenbreuk bijna zijn rentree te vieren, maar liep in het tweede elftal een hamstringblessure op. Tim Deitmers ging tegen MOC naar de kant met eveneens een liesblessure. Het wordt dus ook de komende weken nog behelpen voor De Groot en pas na de winterstop kan hij hopelijk zonder zorgen op volle oorlogssterkte werken aan het ultieme doel: kampioen worden.

Erik Oudshoorn