Nick Visser dirigeert hoofdmacht naar monsterscore

13 november 2023 20:00

“Ja hoor”, antwoordde Nick Visser verrassend op de vraag of hij weleens eerder in een wedstrijd vijf keer had gescoord. “Dat was zo’n zes jaar geleden tegen Koedijk. We maakten toen ook negen goals.” De geschiedenis herhaalde zich tegen Hauwert. SV De Rijp walste over de ploeg van de in ons dorp welbekende trainer Junior Pourier heen: 9-0.

Het was ook de hoogste score tot nog toe in de Vierde Klasse B. De Walvisvaarders hebben tevens veruit het beste doelsaldo, maar met twee wedstrijden minder gespeeld dan koploper Strandvogels rest vooralsnog de vijfde plaats. De teller voor Nick stond tot het duel met Hauwert op slechts twee treffers. Tegen de ploeg uit West-Friesland was hij ontketend. “Ik had er eigenlijk zeven moeten maken”, toonde Nick zich na afloop zelfkritisch. “Daarvoor waren er nog genoeg kansen.” Er zat een fraaie kopbal tussen (6-0), maar wat vond hijzelf de mooiste? “Eigenlijk de 2-0”, meende Nick. “Brian Rijnbout kwam goed door op de linkervleugel en ik kon de bal uit de lage voorzet bij de eerste paal intikken. Echt een spitsengoal. Bij zo’n actie is de keeper meestal kansloos.” En vervolgens legde hij Brian uit waarom de voorzet zo goed was, maar nog strakker kan.

Nick memoreerde ook de 9-0. Robbert Waal bereikte met een splijtende pass de diepgaande Piet Blokdijk waarnaar uiteindelijk Arnout van Oers de eindstand op het scorebord bracht. Er restte met nog een paar minuten te spelen te weinig tijd om de dubbele cijfers te realiseren. “De aanval die vooraf ging aan het negende doelpunt was de verwezenlijking van de oefening die we donderdag met de nieuwe assistent-trainer René Boots (oud-spits van het eerste elftal, red.) hebben ingestudeerd”, vertelde Nick. “Prachtig toch?”.

Wat kan De Rijp dit seizoen verder nog, is een logische vraag. Belangrijke spelers komen terug van blessures. Valentijn Jonk speelde dik een uur en linksbuiten Milko Laan maakte minuten in het tweede en scoorde in die periode twee keer. Hij had daarmee een groot aandeel in de 3-2 zege op LSVV 2 van de medekoploper in de Eerste Klasse. “We moeten zo hoog mogelijk eindigen”, is Nick bescheiden in zijn doelstelling. “Ik kan wel zeggen dat we even kampioen worden, maar Zaandijk heeft volgens mij ook een heel goede ploeg.”

Behalve Nick excelleerden de gebroeders Waal voor de ogen van hun opa die speciaal voor dit duel uit Dedemsvaart was gekomen. Rick scoorde een hattrick met gerichte schoten. En Robbert opereerde prima over de as van het veld. Waarbij aangetekend dat Hauwert ondanks pogingen tot verzorgd voetbal geen enkele vuist kon maken. De ploeg is afgelopen zomer na de degradatie uit de Derde Klasse veel spelers kwijtgeraakt en moet helemaal opnieuw worden opgebouwd. Hauwert bengelt troosteloos onderaan met nul punten en nul doelpunten.

Hoewel, wat dat laatste betreft kwam daar tegen De Rijp op curieuze wijze bijna verandering in. Trainer Martin de Groot gunde na weer een doelpunt in de tweede helft Jos Timmer ook wat speelminuten als keeper. De stand-in dit seizoen voor Leon Commandeur stond amper in het doel toen hij van ver de bal op zich af zag komen. Via de lat wist hij ternauwernood een tegendoelpunt te voorkomen. Hij kon er achteraf om lachen. “Ik had mijn handschoenen nog niet eens aan”, verklaarde Jos. “Die speler van Hauwert trapte heel slim meteen na de aftrap de bal richting mijn doel. Ik dacht in een flits: Het zal mij toch niet overkomen dat ik een seconde in het doel sta en de eerste treffer van Hauwert dit seizoen om mijn oren krijg? Dat was wel heel veel pech geweest.”

Maar het vlaggenschip had verder een zorgeloze middag en zet nu koers naar de top van het klassement. Zondag het treffen met MOC in Midwoud.

Erik Oudshoorn