KGB slachtoffer van revanche Walvisvaarders

10 oktober 2023 10:15

Met een zevenklapper (7-1) tegen KGB heeft SV De Rijp 1 de bittere smaak van de nederlaag bij De Valken weggespoeld. Misschien nog wel belangrijker dan de drie punten was achteraf de conclusie dat het in de breedte vooralsnog wel goed zit met de selectie van de technische staf van Martin de Groot. Door blessures, vakanties en schorsingen ontbraken er negen spelers en toch werd er zo’n royale overwinning geboekt. Bovendien hield het verzwakte tweede team stand tegen Saenden 2 (0-0).

Goudhaantje in het treffen met de ploeg uit Bovenkarspel was ongetwijfeld Arnout van Oers die drie treffers liet noteren. De vleugelflitser kon zich niet herinneren wanneer hij voor het laatst een hattrick had gerealiseerd. Bij SV de Rijp, waarvoor hij nu een paar jaar uitkomt, was het in elk geval nog niet gebeurd. Arnout bleek een plaag voor de backs van KGB die hij voortdurend op snelheid wist te kloppen. De eerste goal was fraai; na een loopactie een schot in de korte hoek (2-0). De tweede een gelukje, een afstandsschot dat de reservedoelman losliet en over de lijn liet glippen. Bij de derde omspeelde Arnout de keeper op professionele wijze: 6-0. Er ging een goede steekbal van Nick Visser aan vooraf.

De centrumspits opende al na 24 seconden (!) de score voor de Walvisvaarders. Nick was het eindstation van een uitstekende aanval. Na het doelpunt van Arnout liep het wat stroever bij De Rijp. Daar kwam in de tweede helft snel verandering in. Bij een corner was Piet Blokdijk alert en hij schoot hard in. Een lob van Nick belandde op de paal, maar invaller Jip de Graaf stond klaar om de bal alsnog in te tikken (4-0).

Een minpuntje was de tegentreffer. Een speler van KGB mocht vrij inkoppen (6-1). Maar na een prima pass van Dion Verduin, die al een wedstrijd met het tweede had gespeeld, kon Nick de eindscore in de 87ste minuut op 7-1 brengen.

Curieus waren de keepersperikelen bij KGB. In de eerste helft viel de doelman geblesseerd uit met liesproblemen. De reservedoelman, een veldspeler, moest na de rust ook naar de kant met pijn aan zijn handen en de derde sluitpost was natuurlijk eveneens een speler. De Rijp blijkt in moeilijke tijden nog steeds een aardig team op de been te kunnen brengen, althans voor de Vierde Klasse. En dat kan weleens doorslaggevend zijn voor succes. Tenzij het noodlot niet al te vaak toeslaat zoals vorig seizoen.

Erik Oudshoorn.