SV De Rijp 90 jaar!

27 januari 2022 20:00

De coronamaatregelen stonden een passende viering (nog) in de weg, maar toch heeft SV De Rijp dinsdag 25 januari stilgestaan bij het feit dat onze club die dag negentig jaar bestaat. In de kantine werden de speciaal voor het jubileum vervaardigde banieren door de jongste jeugd van het dorp met veel tromgeroffel aan het Dagelijks Bestuur overhandigd.

Champagne ging even op bescheiden wijze rond en buiten, tussen het A- en B-veld, werd de jubileumvlag gehesen. Het was een heuglijke avond waarop het hoofdbestuur speciaal voor deze gelegenheid bijeen kwam. Vrijwel tegelijkertijd werd door premier Mark Rutte en minister van VWS Ernst Kuipers bekendgemaakt dat er weer competitievoetbal mét publiek gespeeld mag worden. SV De Rijp is zo op feestelijke wijze uit de winterslaap gewekt.

Op de foto wordt de jubileumvlag door jeugdleden Reijn Luken, Suenlio van Ingen, Owen Arends en Raff Stam (niet op de foto) en de 2 banieren door Lisanne Molenaar en Judith Dompeling overhandigd aan het Dagelijks Bestuur Erik Oudshoorn, Patrick Stekelbos en Frank Oudejans

De club zal tot de zomervakantie het negentig jarige bestaan niet ongemerkt voorbij laten gaan. De feestcommissie onder leiding van Peter Stam en Paul van Dijk heeft een mooi festiviteiten-programma opgesteld met onder andere een jeugdevenement, een feestavond met live-muziek, een ouderenmiddag (15 mei) en een wedstrijd van het eerste elftal tegen een profclub (onder voorbehoud). Na alle corona-ellende met al z’n beperkingen, kijken we hier allemaal meer dan ooit naar uit. SV De Rijp is het kloppende sporthart van het dorp met zo’n 450 leden. Heel veel generaties zijn op welke manier dan ook betrokken geweest bij de club, die een geweldige historie heeft.

Op het volgende filmpje een korte impressie van de feestelijke markering van het 90-jarig jubileum:

De eerste wedstrijden
Voorloper AVV werd op 25 januari 1932 opgericht. Dat is ook de datum die de KNVB aanhoudt. De eerste officiële wedstrijden werden op 31 juli van dat jaar op een stuk weiland aan de Wormerweg (bij boer Hartog) in De Beemster afgewerkt. Het A-team speelde tegen Ilpendam en het tweede elftal tegen Zwaluwen 2, uitslag 7-2. Maar er werd al veel eerder gevoetbald door Rijpers. Volgens de overlevering speelde een groep jongeren uit het dorp aan de voet van de Westdijk in De Beemster reeds aan het einde van de negentiende eeuw wedstrijden die het karakter hadden van een combinatie tussen American football en rugby. RFC (Rijper Football Club) zou in 1920 de eerste club zijn geweest.

In de jaren dertig werd er op De Meelzak vooral gevoetbald door katholieke jongens. Zij richtten met behulp van pastoor Goes RKSV REO op: ofwel de Rooms Katholieke Sportvereniging De Rijp en Omgeving. Een mondvol derhalve. Later werd vooral de naam DREO aangehouden. Een weiland aan de Zuiddijk diende als voetbalveld. Om te voorkomen dat toeschouwers gratis konden meegenieten van de wedstrijden, plaatsten vrijwilligers met steun van de middenstand houten schotten rondom het veld. Daar kwam al snel bordreclame op te hangen, de eerste van Nederland misschien wel. Maar de gemeente stond dat niet toe en de schotten konden weer worden verwijderd. Voor een amateurclub had DREO ook al heel vroeg, in 1936, een tribune. Daarvoor werden aandelen uitgegeven voor vijf gulden per stuk.

De fusie
Het zou echter nog tot het najaar van 1959 duren voordat DREO en AVV fuseerden. Het initiatief kreeg de zegen van pastoor Suyker. Toch had het nog wel wat voeten in aarde voordat de eerste gezamenlijke vergadering in Café Blokdijk kon plaatsvinden. ‘Wij bijten nu de spits af’, zei de aftredende AVV-voorzitter Kos. ‘Alle ogen zijn op ons gericht. Laten we dan ook bereid zijn verantwoordelijkheid te dragen voor de nieuwe vereniging. Respect voor elkaars overtuiging moet de doorslag geven. De nieuwe vereniging mag nooit mislukken.’ En oud-DREO-voorzitter Visser sprak de historische woorden: ‘Het zal blijken dat het goed was voor de dorpsgemeenschap waarin we leven.’ Er werd afgesproken dat in de nieuwe vereniging een goede discipline zal gaan heersen. De clubkleuren waren: wit shirt, rode broek. De eerste voorzitter was J. Dekker. De fusieclub bestond toen nog uit vier senioren- en vier jeugdelftallen. Het eerste team startte in de Vierde Klasse van de KNVB.

Wat de accommodatie betreft, werd in 1972 afscheid genomen van De Meelzak als thuishaven. SV De Rijp kreeg de beschikking over een geheel nieuw complex aan de Jan Ploegerlaan. De officiële opening was op 5 augustus door burgemeester Over de Linden. In seizoen 1978/79 werden er vier kleedkamers aan toegevoegd, een materiaalhok annex massagekamer en een kleedkamer voor scheidsrechters. Verder is SV De Rijp baanbrekend met de eerste vrouwenelftallen. In mum van tijd meldden zich 24 vrouwen en meisjes die in twee teams zouden gaan spelen. De zaalvoetbaltak kwam in 1977 van de grond.

Nieuwbouw
De afgelopen vijftien jaar onderging de accommodatie een metamorfose. In 2013 werd het nieuwe A-veld met kunstgras feestelijk in gebruik genomen. Ook een gedraaide, fonkelnieuwe kantine met terras zag het levenslicht. In 2016 werd het fraaie kleedgebouw geopend. En de bedoeling is dat in het huidige jubileumjaar de oude kleedkamers die aan de kantine vastzitten, het bijgebouw en de entree een drastische opknapbeurt krijgen. Het zou het mooiste cadeau zijn voor het negentigjarige bestaan van de Oude Dame.

Erik Oudshoorn

Op deze foto een van de eerste elftallen van REO met veel bekende Rijper namen!

Een foto van de schaal die werd vervaardigd in 1932 vanwege de eerste wedstrijden van AVV