Vrijwilligers maken succes van jubileumduel

12 juli 2022 19:30

Gejuich en Bengaals vuur al bij de aftrap en daarna ook volop sfeer tot middernacht. De jubileumwedstrijd van SV De Rijp 1 tegen de kersverse Eredivisionist FC Volendam is op 8 juli een fantastisch voetbalfeest geworden. Er waren ongeveer 1.350 bezoekers afgekomen op het duel dat was georganiseerd vanwege het negentigjarig bestaan van onze vereniging. Zij zagen uiteraard een kat-en-muisspel tussen de ploeg van Wim Jonk en de zeven klassen lager voetballende Walvisvaarders.

Maar de 0-8 nederlaag bleef toch nog enigszins binnen de perken. De doelstelling was om niet met dubbele cijfers op teletekst te verschijnen en die werd dus gehaald. Trainer Peter van der Zwaan, volgend seizoen in dienst van het Zaanse ZVC ’22, kon met opgeheven hoofd afscheid nemen. Hij had aangekondigd ‘de bus te gaan parkeren met gegroepeerd verdedigen’, want hij wilde niet dat zijn team werd afgeslacht. Achteraf moest Van der Zwaan constateren dat er mogelijkheden waren geweest voor een eretreffer en dat het verlies lager had kunnen uitvallen als er minder slordig was (uit)verdedigd.

Maar aan de inzet heeft het niet gelegen. De roodwitten vonden het geweldig een keer voor een groot aantal toeschouwers te spelen. En vaak stonden ze machteloos tegen zoveel kwaliteitsverschil. Beau van Leeuwen werd enorm op de proef gesteld door Volendam-uitblinker Ibrahim El Kadiri. ‘Op snelheid kon ik hem nog wel bijbenen’, sprak onze rechtsback achteraf bewonderend. ‘Maar als hij ging kappen en draaien was hij niet te houden. Buitenom of binnendoor, zoveel wendbaarheid heb ik nog niet meegemaakt.’

El Kadiri maakte in de 33ste minuut ook fraai 0-3, nadat Robert Mühren al in de negende minuut de score had geopend. Een zeer grote nederlaag leek in het verschiet te liggen, maar De Rijp hield daarna toch tot de 23ste minuut stand voordat Koen Blommestijn 0-2 aantekende. Mede door prima keeperswerk van Jos Timmer die zijn goede vorm van de laatste weken van het seizoen doortrok en als een leeuw zijn doel verdedigde. Het was voor de ploeg uit het vissersdorp de eerste oefenwedstrijd in de voorbereiding op de Eredivisie. Kennelijk raakte het Andere Oranje erdoor geïnspireerd, want een dag later werd in Alkmaar Racing Genk met 3-2 verslagen.

De laatste twintig minuten van de exercitie aan de Jan Ploegerlaan – het duel bestond op verzoek van FC Volendam uit vier delen van twintig minuten – gaf ook Wesley Rollman acte de présence. De voormalige aanvoerder van De Rijp 1, die worstelt met een zeer zeldzame hersentumor, ontving bij het verlaten van het veld een Volendam-shirt uit handen van trainer Wim Jonk. Een kwart van de recette van het jubileumduel komt ten goede aan de succesvolle crowdfunding die zijn behandeling in Parijs met een nieuw medicijn financieel mogelijk moet maken.

Het vormde een van de positieve momenten op deze avond die perfect was georganiseerd. Een contingent van ongeveer vijftig vrijwilligers zorgde ervoor dat alles in goede banen werd geleid. Zo bewees het kleine De Rijp weer eens dat het een groot evenement kan organiseren. Zoals om de twee jaar het Midwinterfeest en in 2014 het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima op koningsdag. Zelfs nu vele vaste vrijwilligers nog vertoefden in Oostenrijk voor de Grand Prix verliep alles op rolletjes. .

Vanaf december zijn Peter Stam en Paul van Dijk druk geweest om deze wedstrijd op de kalender te krijgen. ‘En de laatste weken zelfs 24/7’, aldus Stam. ‘Maar achteraf kijk ik terug op een geslaagd evenement. Dat konden we ook afleiden uit de reacties van Volendam en de politie. Zij vonden allemaal dat we het keurig voor elkaar hadden.’

Natuurlijk waren er een paar leermomentjes. Zo zorgde het besproeien van het kunstgras door de vrijwilliger brandweer dat er kort voor de wedstrijd bruin water uit de kraan stroomde. Zelfs in de huizen rondom het sportpark. Maar dat euvel was snel verholpen. Een van de vele tappunten langs het veld bleek niet te functioneren omdat de koeling niet werkte. Na de wedstrijd was dat geen probleem meer toen iedereen voor veel gezelligheid op het bomvolle terras zorgde. En in de kantine werd gedanst op muziek van een deejay.

Velen vroegen zich ook wat ze met de muntjes moeten doen die na 24.00 uur, toen het feest volgens de verleende vergunning moest worden beëindigd, niet meer verzilverd konden worden. Zij zijn echter op 3 september weer geldig als we opnieuw uitbundig het jubileum gaan vieren.

Het Dagelijks Bestuur wil alle vrijwilligers uit het team van Peter Stam en Paul van Dijk enorm bedanken voor hun inzet. En tevens gaat onze dank uit naar de sponsors die dit memorabele duel financieel mogelijk hebben gemaakt.

In willekeurige volgorde waren dit: De Graaf Afvalbeheer, Broekhuis Purmerend, Davibouw, Aannemersbedrijf M. Duinmaijer, schoonmaakbedrijf Ranko, Plus Graft-De Rijp, Vishandel Sier, Paul van Dijk Financieel Advies en Duijn Teamsports.

Erik Oudshoorn

Bengaals vuurwerk voor de wedstrijd

Beau van Leeuwen is sterk in de lucht tussen drie Volendam-spelers

Wesley Rollman ontvangt van Volendam-trainer Wim Jonk een shirt van de club

Jip de Graaf probeert een bal te controleren

Patrick Brouwer verdedigt langs de zijlijn

Met dank aan Frank Brussel voor het beschikbaar stellen van deze foto’s: kijk voor meer foto’s op de Facebookpagina van Frank Brussel.

Meer foto’s van de jubileumwedstrijd zijn gemaakt door fotograaf Rob Bosma: bekijk ook de fotoreportage van Rob Bosma.