Overwinning in tweede helft weggegeven

18 april 2023 8:00

Met meer dan gemengde gevoelens zat Rick Waal aan de bar na afloop van de belangrijke wedstrijd tegen Hollandia T. Kort voor rust was de middenvelder verantwoordelijk voor de 2-0 voorsprong toen hij na een fraaie aanval in het zestienmetergebied de bal in het doel tikte. Maar in de tweede helft zorgde hij er met een handsbal in hetzelfde strafschopgebied voor dat de ploeg uit Tuitjenhorn op gelijke hoogte kwam en daardoor nog met een punt naar huis ging. ‘Zo heb ik in deze wedstrijd een vervelende hoofdrol opgeëist’, besefte Rick. ‘Het positieve van het doelpunt en mijn lekkere spel werd te niet gedaan door die penalty. Doodzonde. Ik wilde de opstuiterende bal wegtrappen. Vervolgens kwam de bal tegen mijn onderarm, maar die hing langs mijn lichaam.’

Arbiter Peter Steur dacht er echter wel degelijk een strafschop in te zien. ‘Ik stond er zes meter vanaf. Dit was een zuivere penalty.’ En trainer Martin de Groot over het cruciale moment: ‘Ik zeg al het hele seizoen dat je op deze oude kunstgrasmat moet voorkomen dat de bal opspringt. Die stuiter moet je voor zijn.’

Misschien ging de arm van Rick ook wel onbedoeld naar de bal met het draaien van zijn bovenlichaam, maar feit was dat Hollandia T door het afwenden van de nederlaag twee punten voorsprong houdt op De Rijp in de strijd om het ontlopen van de nacompetitie. De andere concurrenten Bergen en Alcmaria Victrix hebben een beduidend makkelijker programma dan de Walvisvaarders die nog op bezoek gaan bij de kampioenskandidaten Meervogels (zondag) en Limmen (14 mei). In die duels zullen de roodwitten moeten stunten en zeker ook drie punten dienen te pakken in de laatste (thuis)wedstrijd op 21 mei tegen Hugo Boys.

SV De Rijp houdt dus de spanning erin, maar iedereen aan de Jan Ploegerlaan had wat opgeluchter adem gehaald als tegen Hollandia de voorsprong van voor rust ook na de pauze zou zijn vastgehouden. Het team van De Groot was de bovenliggen partij, Hollandia probeerde via snelle counters en lange ballen te antwoorden. Als je daarvoor de spelers in het elftal hebt, is dat ook niet zo’n rare strijdwijze. Met deze opportunistische tactiek kan het kwartje zomaar de goede kant op vallen. Jordy Hoorn kwam bijvoorbeeld plotseling voor een leeg doel te staan, maar schoot over.

Daarna ontstonden er toch steeds meer kansen voor De Rijp. Een lage kopbal van Nick Visser had een beter lot verdiend. Arnout van Oers schoot over een leeg doel maar in de 42ste minuut. rondde hij een aanval prima af. Drie minuten later stond Rick dus op de goede plek om 0-2 aan te tekenen. De doelman van Hollandia had ondertussen rood verdiend omdat hij Tim Deitmers een klap op zijn achterhoofd gaf. Zeventiger Steur zag het niet en gaf wel de protesterende Tim geel. Ook nog met vervelende gevolgen want hij is zondag in Akersloot geschorst.

In de tweede helft had De Rijp de voorsprong verder moeten uitbouwen. Arnout kopte op de paal en Nick schoot van dichtbij op de doelman, die de bal ook wel goed pakte. Acht minuten later zorgde een onachtzaamheid in de verdediging voor 2-1 en in de slotfase volgde de handsbal van Rick. Weg zege. De Groot berustte in het puntenverlies. ‘Dit was weer typisch De Rijp. Veel te lief. Ik zie spelers in de rust op hun telefoon naar de tussenstanden in het betaalde voetbal kijken in plaats van dat ze met de wedstrijd bezig zijn. Bizar.’

Erik Oudshoorn