Op karakter een punt in Purmerend

4 april 2023 9:00

Zonder goed te voetballen, maar met een tomeloze inzet heeft SV De Rijp 1 een gelijkspel (1-1) afgedwongen in de streekderby bij FC Purmerend. Een punt dat van groot belang is in de strijd om degradatie en nacompetitie te ontlopen. Ofwel weg te blijven van de onderste vier plaatsen. Nick Visser, de aanstaande vader, was weer goud waard met een perfecte kopbal. Zijn veertiende van het seizoen.

Na de hevige regenval van de afgelopen week wekte het enige verbazing dat FC Purmerend ervoor koos niet op het nabij gelegen kunstgras maar op het natuurgrasveld te voetballen. Officieel wel hun hoofdveld. Maar verzorgd voetbal was op de drassige, hobbelige mat niet mogelijk. Purmerend ging er uiteraard aanvankelijk het best mee om. De Rijp werd teruggedrukt, bleef echter zonder kleerscheuren overeind. En na twintig minuten had het zelfs op voorsprong moeten komen. Nick ging met een metertje voorsprong op een verdediger alleen op de doelman af, maar werd bij zijn schot uit balans gebracht. Als hij niet had geschoten en was doorgelopen zou een strafschop een logisch gevolg zijn geweest.

Thom Rijser schoot tien minuten later nog een keer op doel. Purmerend leek echter met een voorsprong de rust in te gaan toen het een strafschop mocht nemen. Piet Blokdijk kreeg van dichtbij een schot van Barry Huijbregts tegen zijn hand, die evenwel op de goede plaats hing maar arbiter Hovinga was onverbiddelijk. De penalty werd door Jeffrey Neuteboom zwak ingeschoten. Doelman Jos Timmer redde bekwaam en dook naar de goede hoek. ‘In de jeugd heb ik ook verschillende strafschoppen gestopt’, vertelde hij. ‘En deze liet ik nog los. Maar het liep goed af, er werd niet op geanticipeerd.’

In de tweede helft kwam Purmerend wel op voorsprong. Neuteboom kopte raak uit een voorzet van Huijbregts maar liet dat wel gepaard gaan met een duw in de rug van Valentijn Jonk, die dit keer centrale verdediger was. Opnieuw toonde de over het veld sloffende Hovinga, voor wie het af en toe allemaal te snel ging, geen begrip voor de protesten van de Rijpers. Het leek een verloren middag te worden voor de Walvisvaarders. De Rijp is immers enigszins vleugellam na het wegvallen van Milko Laan en Matthijs Mars. Laatstgenoemde zorgt ervoor dat Valentijn geen linksbuiten kan spelen maar nodig is in de defensie. Al met al scheelt dat enorm in de stootkracht.

Van verzorgd voetbal bleek sowieso geen sprake meer in de tweede helft. Het was vechten voor elke meter, in elk duel. In de rust hadden de manschappen van Martin de Groot afgesproken de lange bal te gaan hanteren in verband met de conditie van het veld. Dat kostte veel kracht voor de drie spitsen Stijn Deitmers, Nick Visser en Mike Poel. Maar de ongebreidelde werklust werd beloond. In de 72ste minuut nam Stijn een corner met zijn rechterbeen op links (zie foto). Nick dook op bij de eerste paal en kopte de bal snoeihard in het net. Purmerend, zonder de geblesseerde sterspeler Youri Nederlof, miste vervolgens de inventiviteit om alsnog de drie punten veilig te stellen. Al eindigde een spectaculaire omhaal op de paal. De Groot kon het zich zelfs nog permitteren om het zeventienjarige talent Tristen de Jong te laten debuteren. Hij gaat de gelederen van het vlaggenschip in de belangrijke eindfase van het seizoen versterken. De Groot hoopt verder op de terugkeer van Robbert Waal en zelfs Ricardo Stam die lange tijd geblesseerd waren.

Na het vrije paasweekend staat over twee weken voor De Rijp de wedstrijd van het jaar op het programma. Dan komt immers Hollandia T op bezoek. Bij winst wordt een levensgrote stap gezet naar lijfsbehoud. De Rijp is echter gewaarschuwd. De ploeg uit Tuitjenhorn maakte de afgelopen weken een opmerkelijke opmars. Zondag won het ook weer van Bergen (2-1), de derde overwinning in de laatste vijf competitieronden. Hollandia T is daardoor opgeklommen naar de zesde plek. De Rijp staat vijfde van onderen doordat Alcmaria Victrix in een negatieve spiraal terecht is gekomen. Con Zelo, Hugo Boys en Ilpendam lijken gezien. En dan komen Alcmaria Victrix, SV De Rijp, Bergen en Hollandia die een verbeten gevecht voeren om geen vierde van onderen te worden. Vooralsnog heeft SV De Rijp het beste doelsaldo. Als het daarop aankomt heeft het aanvallende voetbal van De Groot gezegevierd.

Erik Oudshoorn.