Overwinning met lach en een traan

13 maart 2023 20:00

Het was me ’t middagje wel.’ Elftalleider Martin Effting zei daarmee al zuchtend geen woord te veel. SV De Rijp won overtuigend in Bergen (0-3) maar verloor ook. Rond de tiende minuut sloeg het noodlot toe voor Patrick Brouwer toen hij op de achterlijn een tegenstander probeerde af te stoppen. Door een verkeerde beweging kwam hij met een klap op het matige kunstgrasveld terecht. Meteen werd duidelijk dat het mis was. Vooral omdat de enkel van zijn rechterbeen een onnatuurlijke stand vertoonde.

Geschrokken gingen de spelers van Bergen naar de zijlijn. Patrick werd afgedekt met jassen en dekens tegen de gure wind. Er moest een ambulance komen. Scheidsrechter Terband dirigeerde de spelers naar de kleedkamer omdat wel duidelijk was dat een normale verzorging niet tot de mogelijkheden behoorde. Na bijna een half uur arriveerde een ziekenauto.

De enkel van Patrick moest ter plekke gezet worden. De verdediger kreeg ketamine toegediend als verdoving. Een vrouwelijke ambulanceverpleegkundige lukte het om de enkel weer op zijn plaats te krijgen. Bewonderenswaardig was de rol van Ricardo Stam die als interim-verzorger Patrick steeds op zijn gemak stelde en hand- en spandiensten verleende. De routinier is zelf nog herstellende van een zware knieblessure, maar werkt keihard aan zijn rentree. Tot dat moment steunt hij de selectie daar waar nodig.

Ondertussen staken de spelers in de kleedkamer de koppen bij elkaar. Reglementair mochten ze het bijltje erbij neergooien. Daarvoor was de wedstrijd lang genoeg onderbroken geweest. Maar niemand voelde ervoor te gaan omkleden. Iedereen wilde voor Patrick alsnog het strijdperk betreden en een overwinning uit het vuur slepen. Aanvoerder Piet Blokdijk sprak de manschappen toe als een veldheer. Terwijl Patrick op een brancard werd afgevoerd, stapten de Walvisvaarders tot op het bot gemotiveerd weer het veld op.

Het was duidelijk dat er meer aan de hand de hand was met het been van hun ongelukkige ploeggenoot. ’s Avonds bevestigde hij dat vanuit huis in een appje dat hij naar iedereen stuurde. Behalve de enkelkwetsuur heeft Patrick zijn onderbeen gebroken en zijn enkelbanden gescheurd. Er is een MRI-scan gemaakt en deze week wordt duidelijk wat voor een operatie hem nog te wachten staat. Uiteraard wensen we Patrick verschrikkelijk veel sterkte.

Tja, en dan werd er ook nog gevoetbald. Voor de blessure van Patrick liet De Rijp zich te veel terugdrukken op eigen helft, erna bleken de messen geslepen. Met name in de persoonlijke duels gingen de roodwitten de strijd aan. Vooral Beau van Leeuwen onderscheidde zich met veel balveroveringen en een ongebreidelde vechtlust. De rechtsback, toch al in goeden doen dit seizoen, groeide uit tot een van de uitblinkers. Op de as excelleerde Thom Rijser als verdedigende (!) middenvelder. En verder blijkt Nick Visser met de week beter in vorm te komen.

Jammer dat er toch nog heel veel mis ging. Voorzetten kwamen niet aan en regelmatig werden ballen lukraak naar voren geschoten. En dit bood Bergen, dat verzwakt was door het ontbreken van vleugelspits Noah Robles (schorsing) en aanvoerder Daan Oldenburg (vakantie), de gelegenheid een nieuwe aanval op te bouwen.

Op karakter werd echter de zege afgedwongen. Bas Koster was in het centrum op de plek van Patrick gaan spelen, Thom dus op 6 en invaller Stijn Deitmers op 10. In de dertigste minuut werd een cornerbal van Thom verlengd door Nick waarna Mike Poel 0-1 kon aantekenen. Nog voor rust stond de 0-2 op het scorebord. Nick ging goed door met een actie op het middenveld waarna Rick Waal met een volley een afvallende bal hoog in het net schoot. In de tweede helft kroop De Rijp een paar keer door het oog van de naald, maar Bergen miste het raffinement om het team van De Groot echt pijn te doen. Nick maakte aan alle onzekerheid een einde met een wervelende actie na een perfecte pass van Valentijn Jonk (0-3).

De overwinning was nodig om uit de greep van onderste vier ploegen te blijven. Hollandia T zit De Rijp nog steeds op de hielen na een zege op Con Zelo (0-1). Het blijft dan ook spannend in de Derde Klasse B. Zondag wacht een zware uitwedstrijd bij Koedijk. Behalve Matthijs Mars, Milko Laan (beenbreuk), Patrick (beenbreuk) zal dan misschien ook Arnout van Oers ontbreken. De rechtsbuiten leek te kampen met een hamstringblessure.

Erik Oudshoorn.