SV De Rijp toont groeiende vorm met zevenklapper

18 oktober 2022 12:15

Lisa Veenstra

Het begin was bedroevend, maar het vervolg uitstekend. SV De Rijp hield zondag geen spaan heel van Bergen, afgelopen jaren toch vooral een angstgegner: 7-1.

Hoogtepunt van dit duel was zondermeer het doelpunt van Thom Rijser, kort na rust. Met een fantastische stift verschalkte hij van enige afstand de keeper van Bergen en zorgde zo voor 3-1. Dergelijke goals zijn zelfs in het betaalde voetbal zeldzaam. ‘Ik dacht: als ik gewoon schiet gaat het misschien mis’, verklaarde Thom achteraf terwijl hij vanwege zijn bardienst weer rustig biertjes stond te tappen. ‘Ik zag dat de keeper iets voor zijn doel stond en probeerde daarom dit.’

Thom ging twintig minuten voor het einde naar de kant. Dat was geen vroege applauswissel. Hij had wat last van rug en nek. In de wedstrijd was daar weinig van te merken. De aanvallende middenvelder nam immers ook met een strak, laag schot in de hoek à la Joey Veerman de 2-1 voor zijn rekening.

SV De Rijp swingde vooral na rust toen het wat minder druk zette op de helft van de tegenstander, maar vanuit de eigen helft goede aanvallen opbouwde om korte metten te maken met het dolende Bergen. Het vleugelspel is conform de visie van de nieuwe trainer Martin de Groot een belangrijk wapen geworden. En op de as wordt de tegenstander opgejaagd door de loopwonders Rick Waal en de verrassende nummer 6 Tim Deitmers. Achterin herstelde Piet Blokdijk zich van een zwak optreden in Ilpendam. De altijd gevaarlijke linksbuiten Noah Robles lag aan de ketting bij Beau van Leeuwen. In deze vorm wordt het interessant te zien wat over twee weken de confrontatie met Koedijk gaat opleveren.

De Bergenaren gaven hoog op over de koploper in de Derde Klasse B die hen een week eerder kansloos liet met 0-5. Maar De Groot gaat uit van eigen kracht, weet dat Het Proces, waar hij in augustus aan is begonnen, nog moet worden voltooid en is tegelijkertijd overtuigd van de kwaliteiten van zijn spelers. ‘We hoeven in deze poule voor geen enkele ploeg bang te zijn’, meent hij na informatie te hebben ingewonnen bij zijn collega Lennart Loorbach van Bergen. ‘Dus ook niet voor Koedijk.’ En vervolgens filosofeerde hij al over zijn strijdwijze. De Groot geeft zijn spelers komend weekend, waarin er geen competitie is, vrijaf en heeft dus geen oefenduel ingepland.

Op basis van het duel met Bergen is dat ook wel verdiend. Na tien seconden zag het er echter helemaal niet naar uit dat er zo’n royale uitslag op het scorebord zou verschijnen. Een speler van Bergen werd door Matthijs Mars aan zijn shirt getrokken, arbiter Wienholds wees naar de stip waarna Lars de Zwart het vroege vonnis velde. Maar De Rijp toonde zich niet onder de indruk van die snelle tegenslag. Het zocht de aanval en mocht in de 26ste minuut ook een strafschop nemen nadat Thom onderuit was gelopen. Milko Laan schoot de bal onberispelijk in het net. De rechtsbuiten verzorgde daarna tevens de assist voor de 2-1 van Thom.

Na de weergaloze goal van dezelfde Thom kregen de Walvisvaarders vleugels. Een inworp werd doorgekopt door Nick Visser, waarna Rick Waal de bal langs de paal hoog in het net schoot: 4-1. Drie minuten later bereikte een voorzet van Valentijn Jonk Milko die met zijn tweede assist Nick in staat stelde 5-1 te maken. Nog was de honger van De Rijp niet gestild. Invaller Mike Poel scoorde met een bekeken schot 6-1 en het slotakkoord was weer voor Nick na een assist van Matthijs. Bergen gaat deze week in conclaaf voor een stevig groepsgesprek, De Rijp is naar de vierde plek geklommen, maar wacht de komende wedstrijden een pittig programma tegen Koedijk (thuis), Zeevogels (uit) en Purmerend (thuis).

Erik Oudshoorn.

Bron: Lisa Veenstra