Genoeg gebekerd, competitie kan beginnen

19 september 2022 18:15

Ook SV De Rijp beleefde zondag Super Sunday. Maar in de laatste bekerronde had een aantal teams minder succes dan PSV en AZ. Het eerste elftal werd na zeges op ZVC ’22 (1-4) en Hercules Zaandam (2-0) in een direct duel uitgeschakeld door Always Forward uit Hoorn: 1-2. De Vrouwen 1 kon poulewinnaar worden en dus de volgende ronde bereiken als rode lantaarndrager WSV 2 op eigen veld werd verslagen. Helaas lukte dat niet: 3-1 nederlaag. De Walvisvaarsters misten de basiskrachten Mirthe Bommer en Judith Dompeling vanwege de Dam tot Damloop terwijl de tegenstander misschien wel speelsters uit het eerste team had ingezet. Het tweede mannenteam kwam helemaal niet actie omdat Spaarnwoude zich had afgemeld. De wedstrijd staat voor dinsdag alsnog op het programma.

In de stromende regen bij 12 graden (!) begon SV De Rijp 1 sterk tegen Always Forward uit de Derde Klasse A. De technisch begaafde tegenstander had moeite met het hoog druk zetten van het team van Martin de Groot. Maar het was toch Forward dat op voorsprong kwam door een slippertje van doelman Leon Commandeur. Hij liet de natte bal van wedstrijdsponsor Sportcafé Oosterven – hoe kan het ook anders in dit kermisduel – uit zijn handen glippen en zag vervolgens dat een Forward-aanvaller vanaf de achterlijn en via binnenkant paal het speeltuig in het net schoot. Maar enkele minuten voor rust bracht Stijn Deitmers de ploegen weer op gelijke hoogte. Hierbij ging de doelman eveneens niet vrijuit. Stijn kreeg de bal voor zijn voeten geschoven en miste niet.

In de tweede helft besloot De Groot zijn complete voorhoede te wisselen. ‘Alles staat in het teken van de competitiestart’, verklaarde hij achteraf. ‘Ik wilde een aantal spelers rust gunnen.’ De Groots vakgenoot van Always Forward Egidio Oude Groen deed precies het tegenovergestelde. Hij zette een paar sterke spelers, onder wie Joost Ruttenberg, pas in de tweede helft in omdat hij ervan uitging dat de pijp dan leeg zou raken bij de basiskrachten van De Rijp vanwege een aantal intensieve kermisdagen. Na de zeventigste minuut kreeg Forward inderdaad eindelijk wat meer kansen. Toch had Thom Rijser in de 84ste minuut de wedstrijd kunnen beslissen. Hij schoot echter in vrije positie hard op de doelman. Vervolgens viel de winnende goal aan de andere kant na een foutieve pass door het midden van De Rijp.

De Groot maakte zich hierover na afloop niet al te druk. Zijn missie is om dit seizoen bovenin de zware Derde Klasse B mee te draaien. Daarvoor moet in elk geval de start tegen Con Zelo, Alcmaria Victrix en Ilpendam goed zijn. Tot nog toe heeft hij met fris aanvallend voetbal het elftal een metamorfose bezorgd. Spelers als Thom Rijser, Stijn Deitmers, Rick Waal en Aris Meester hebben van hem het vertrouwen gekregen en dat betaalt zich uit. Maar vanaf aanstaande zondag kunnen we pas echt zien wat dit betekent voor de resultaten in de competitie.

Erik Oudshoorn.

Ondanks de nederlagen was het goed toeven in de kantine waar iedereen genoot van de boeiende wedstrijden in de Eredivisie op Super Sunday