SV De Rijp weet weer wat winnen is

17 oktober 2022 13:00

Erik Oudshoorn

SV De Rijp 1 heeft na een gelijkspel en een nederlaag zijn eerste overwinning in de competitie van dit seizoen te pakken. Ilpendam werd op eigen terrein met 3-4 verslagen.

Na afloop stonden de technische staf en spelers in het herfstzonnetje nog even na te praten alvorens de thuisreis werd aanvaard. Of liever gezegd: de gang naar de kantine voor een afzakkertje. Het was geen gemakkelijke wedstrijd geweest. Na een sterk begin openbaarden zich opnieuw de fouten van de afgelopen weken: een gebrekkige omschakeling en problemen bij het verdedigen met veel ruimte in de rug. In het systeem van trainer Martin de Groot rukt de defensie vaak op tot de middenlijn. Louis van Gaal heeft weleens verkondigd dat dit het moeilijkste voetbal is dat er bestaat. In de tweede helft ging het overigens lange tijd een stuk beter.

Ondanks de overwinning was De Groot kritisch op zijn spelers. Zowel langs de lijn als achteraf. Hij constateerde veel balverlies en ergerde zich aan de gemiste kansen. Een week eerder, tegen Alcmaria Victrix, kostte dat drie punten. In Ilpendam was het ook dweilen met de kraan open, maar leverde het aanvallende voetbal met drie spitsen de volle buit op, goed voor een bescheiden plekje in het linkerrijtje.

Vanwege de rugblessure van Stijn Deitmers moest De Groot wat schuiven met de opstelling. Centrumverdediger Patrick Brouwer, die zijn lange schorsing na een incident bij Hollandia T. heeft uitgezeten, keerde terug in de ploeg. De Groot was over zijn optreden best tevreden, zeker omdat het zijn eerste officiële wedstrijd was van het seizoen. Valentijn Jonk kwam op zijn oude plek terecht van linksbuiten en dat leverde een paar fraaie acties en dito voorzetten op. Op rechts kon Milko Laan zijn stiefvader in dit opzicht minder bekoren. Hij moest na rust het veld ruimen ten faveure van Mike Poel. De blonde aanvaller scoorde een voldoende in de ogen van De Groot.

De absolute uitblinker was echter Thom Rijser die dit seizoen herboren lijkt. Met veel rushes op het middenveld zette hij het spel naar zijn hand. De onnodige franje heeft bij Thom eindelijk plaats gemaakt voor meer effectiviteit. Hij benutte een penalty en verzorgde de assist na een fraaie actie op de achterlijn bij de 2-4. De Groot heeft hem veel vertrouwen gegeven, hij mag zwerven over het veld en dat doet hem goed. ‘Mijn huidige rol maakt het grote verschil met andere jaren’, zegt hij. ‘Ik heb zelfs nog rechtsbuiten gespeeld. Nu voetbal ik in mijn kracht.’

Dat gold dus ook voor Valentijn die ouderwets met zijn linkerbeen de bal voor het doel slingerde. In de achttiende minuut kon Nick Visser daardoor fraai inkoppen (0-1). Maar in het eerste half uur had de bonkige centrumspits wel vier kansen nodig om de score te openen. De Rijp liet vervolgens de tegenstander met een perfect afstandsschot, en via een goed uitgevoerde counter, op 2-1 komen. Dat leek de ruststand te worden als Valentijn in de extra tijd niet opnieuw vanaf links goed voorgaf waaruit Rick Waal beide teams weer op gelijke hoogte bracht.

Zo’n tien minuten na rust werd Nick omver getrokken in het zestienmetergebied. Assistent scheidsrechter Mike Verweij, Ajax-watcher en primeurjager van De Telegraaf, meende dat het juist andersom was, maar daar ging de arbiter niet in mee: strafschop. Thom schoot de bal onberispelijk in. Na de 2-4 van Nick, die dus alweer vijf goals achter zijn naam heeft staan dit seizoen, gaf De Rijp het initiatief weg aan Ilpendam dat met een schot uit de tweede lijn nog op 3-4 kwam. De drie punten kwamen echter niet meer in gevaar. Zondag wacht weer een andere zware klus: Bergen komt dan op bezoek aan de Jan Ploegerlaan.

Bron: Lisa Veenstra