Les in efficiency tegen Alcmaria

4 oktober 2022 20:15

Trainer Martin de Groot had zich met zijn nieuwe club een andere start voorgesteld. Na twee competitieduels heeft SV De Rijp in de Derde Klasse B slechts een schamel puntje. De confrontatie met Alcmaria Victrix eindigde zondag in een teleurstellende 3-4 nederlaag. Opnieuw een deceptie na het gelijkspel (1-1) bij Con Zelo.

Maar het gaat te ver om de prestaties van de Walvisvaarders louter negatief af te schilderen. In Waarland werd de tegenstander in de eerste helft volledig zoek gespeeld. En tegen de promovendus van Jos Karel was SV De Rijp eigenlijk de hele wedstrijd de bovenliggende partij. Maar beide duels hadden gemeen dat de roodwitten te gemakkelijk doelpunten tegen kregen, waardoor het dweilen met de kraan open werd.

Karel, een oude bekende bij De Rijp, excuseerde zich aan de Jan Ploegerlaan voor de zege van zijn ploeg. Hij had op de bank duizend doden gestorven. ‘Ik hield steeds mijn hart vast bij al die hachelijke situaties voor ons doel. En elke keer als wij een goal maakte, scoorde De Rijp ook weer.’ De Groot voegde eraan toe dat De Rijp veel te veel kansen had gemist. Alcmaria, daarentegen, kwam vier keer goed op de helft van de tegenstander en gaf de Rijpers een lesje in efficiency. Het is duidelijk waar De Rijp de komende weken nog aan moet werken in Het Proces. Druk zetten en aanvallen op de helft van de tegenstander, het is allemaal aantrekkelijk om te zien maar uiteindelijk gaat het om het rendement.

Alcmaria kwam steeds tegen de verhouding in op voorsprong. Dat begon al in de tiende minuut toen Piet Blokdijk dacht aan een handsbal en zijn tegenstander liet lopen. De scheidsrechter had geen overtreding geconstateerd. Een kwartier later stond er zelfs 0-2 op het scorebord. Grensrechter Martin Effting meende buitenspel te hebben gezien, maar zijn vlagsignaal werd genegeerd. Pas in de 27ste minuut deed SV De Rijp wat terug. Een schot op doel van Thom Rijser werd door Nick Visser in de rebound binnen getikt. Nick tekende zes minuten later ook voor de gelijkmaker, maar uit een corner ging de bal via Matthijs Mars ongelukkig in het eigen doel en had Alcmaria weer een voorsprong te pakken.

De Alkmaarders voerden de marge na rust bij een schaarse uitbraak verder op naar 2-4. Invaller Stijn Deitmers schoot vervolgens in vrije positie hard op de lat na aangeven van Nick. De bal zou via een hobbeltje in het kunstgras zijn opgesprongen. In de 66ste minuut zorgde Nick zelf voor 3-4. De Rijp had doen nog een klein half uur om minimaal een punt uit het vuur te slepen, maar het verdedigingsblok van Alcmaria was te hecht om dat met combinatievoetbal te slechten. Niettemin verdiende De Rijp minimaal een remise en is het veldspel er ten opzichte van vorig seizoen aanzienlijk op vooruit gegaan. Jammer dat rechtsbuiten Arnout van Oers met een liesblessure al in de eerste helft uitviel. Het is onzeker of hij zondag bij Ilpendam van de partij kan zijn.

Nick Visser moet na het duel met Alcmaria als enige met een wat tevreden gevoel in de kleedkamer hebben gezeten. Hij verzorgde een hattrick en weet dus weer wat scoren is. Tegen Con Zelo maakte de aanstaande vader nog een machteloze indruk. Toen was hij echter herstellende van een griep. Zondag toonde hij zich ook aan de bal weer ouderwets sterk. Tevreden constateerde Nick dat hij nu al op de helft van de productie van vorig seizoen zit toen de spits door blessures aan het einde van de competitie slechts zes treffers achter zijn naam had staan. De dertigjarige aanvaller kan dit seizoen als geen ander bijdragen aan een beter rendement dat past bij de huidige speelstijl.

Erik Oudshoorn