De Rijp laat zich aftroeven door jonge Zeevogels

7 november 2022 20:00

Onder erbarmelijke omstandigheden op een zompige grasmat leed SV De Rijp 1 zijn derde nederlaag van het seizoen. Zeevogels, altijd al een lastige opponent, won verdiend met 3-0.

Het team van Martin de Groot kwam in Egmond op alle fronten tekort. De jonge Zeevogels, met drie spelers van zeventien jaar en het merendeel onder de 25, dansten lichtvoetig over de natuurgrassprieten. Ze waren de ploeterende Walvisvaarders in fysiek, technisch en tactisch opzicht de baas. De nederlaag had gemakkelijk hoger kunnen uitvallen als de thuisclub voor het doel van De Rijp wat efficiënter met de kansen was omgesprongen.

De Groot, die de gutsende regen trotseerde door vrijwel de hele wedstrijd voor zijn dug-out te coachen, was achteraf diep teleurgesteld. Na de 7-1 zege tegen Bergen en de onverdiende 0-1 nederlaag tegen koploper Koedijk, was dit een onaangename verrassing. ‘Je hoopt dat het zo’n wedstrijd is waarin de tegenstander de kansen onbenut laat en wij de doelpunten maken, maar zo liep het helaas niet’,  mompelde De Groot geërgerd. ‘We hebben de wedstrijd in een korte tijd weggegeven. Die 1-0 kan gebeuren, maar vervolgens moet je als team er scherp op zijn dat je niet nog een doelpunt tegen krijgt. Nou, dat gebeurde al binnen een minuut. Zo gaat het vaker bij ons.’

In de eerste helft waren beide teams nog redelijk in evenwicht. Maar ook toen bleek Zeevogels behendiger op het zware veld. De Rijp kon niet hoog druk zetten, zoals in andere wedstrijden. Het werd zelf teruggedrukt op eigen helft en had daar de handen vol aan de flitsende voetballers uit Egmond. Nick Visser loste in de zestiende minuut het eerste schot op doel van de nummer 3 uit Derde Klasse B. Kort daarna viel hij uit met een kuitblessure. Mike Poel was zijn vervanger. In de slotfase kreeg Rick Waal ook nog een kans. Maar in de tussenliggende periode moest doelman Leon Commandeur een paar keer met kunst- en vliegwerk een bal uit de kruising ranselen.

Het was misschien allemaal anders gelopen als Mike kort na de hervatting niet van dichtbij op de doelman van Zeevogels had geschoten. Vijf minuten later liet Leon bij een corner een hoge bal door zijn handen glippen en na een scrimmage verdween het speeltuig in het net. ‘Als je weet dat het leer nat is, moet je zo’n bal wegstompen en niet klemvast proberen te krijgen’, bromde De Groot achteraf. Een minuut daarna ging Leon wel sierlijk, maar misschien iets te laat naar de hoek om de 0-2 te voorkomen. Rond de 65ste minuut was de wedstrijd volledig beslist toen de defensie van De Rijp uit elkaar werd gespeeld.

Patrick Brouwer viel tot overmaat van ramp uit met een hamstringblessure. Met Bas Koster en Pascal Oudejans in de gelederen, probeerde De Rijp nog wat terug te doen. Het nam het heft in handen, maar kansen leverde dat niet op, laat staan doelpunten. ‘Zeevogels is zeker een ploeg voor de topdrie’, sprak De Groot bewonderend. Voor zijn eigen team houdt hij de doelstelling nu bescheiden. ‘Proberen om boven de onderste vier te eindigen’, waarmee De Rijp nacompetitie en degradatie zou ontlopen. Zondag kan daarmee een eerste stap worden gezet in de derby tegen FC Purmerend. De Groot hoopt dan weer te kunnen beschikken over Menno Roelofsen en Arnout van Oers.

Erik Oudshoorn.